کد خبر: ۳۴۷۷۲
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶

نقش فناوری در توسعه صنایع فرهنگی وخلاق| باید به شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق اعتبار بخشید

صنایع فرهنگی تنها ابزار ملت‌ها برای حفاظت فرهنگ و هویت ملی آن کشور و سرمایه گذاری در صنایع بومی است، بنابراین به کمک فناوری و بهره‌مندی از خلاقیت و نوآوری در این حوزه می‌توان شاهد رشد صادرات، درآمدزایی و بهره وری بود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» مسلما امروزه بر همگان ثابت شده که فناوری و اقتصاد دیجیتال در تمام بخش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی و سیاسی منجمله فرهنگی تاثیر گذار است ومی‌توان با توسعه خود تحولاتی را در ان‌ها ایجاد کند؛ بنابراین براینکه در بخش فرهنگی نیز از فناوری و تکنولوژی الهام بگیریم بایستی از تمام دانش وتوانمندی خود در این حوزه استفاده کنیم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به پیشینه غنی فرهنگ ایرانی اسلامی کشور ایران، بخش فرهنگ و هنر با زایش و توسعه صنایع فرهنگی، می‌تواند از حوزه هزینه محور به عرصه ثروت آفرینی وارد و به عنوان مرکز اصلی اقتصادی کشور تبدیل شود و صنایع فرهنگی تنها ابزار ملت‌ها برای حفاظت فرهنگ و هویت ملی آن کشور و سرمایه گذاری در صنایع بومی است. همچنین به کمک فناوری و بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در این حوزه می‌توان شاهد رشد صادرات، درآمدزایی و بهره وری بود.
در همین رابطه عباس بشیری رئیس هیئت مدیره شرکت همیاری آیندگان، به خدمات فناورانه و هوشمندی که این مجموعه به صنایع فرهنگی ارائه می‌دهد، اشاره کرد و گفت: خدمات نوآورانه تحت عنوان «مجمع همیاری» به صنایع فرهنگی ارائه می‌شود. مجمع همیاری یک طرح فرهنگی با ویژگی‌های خاص و نوآورانه است که بسته کاملی از خدمات خلاق، آموزشی، رفاهی و خدمات آنلاین مانند دوره‌های آموزشی آنلاین، رویداد‌ها و کمپین‌های دیجیتال، همایش‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و سایر خدمات دیجیتال و هوشمند است در قالب طرحی نوآورانه به تمامی اقشار به ویژه نسل جوان ارائه می‌دهد.
بشیری، بستر ارائه این خدمت خلاق را که در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کار‌های دیجیتال و فضای مجازی عنوان کرد و افزود: این مجموعه خدمات، در قالب یک پلتفرم آنلاین ارائه می‌شوند که مخاطبان آن با هر نوع تحصیلاتی از سن ۱۲ تا ۶۵ سال هستند. کاربران می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن به این خدمات دسترسی پیدا کنند.
این فعال حوزه فناوری، ضمن اشاره به پیاده‌سازی مبتکرانه این طرح و دریافت خدمات در فضایی پویا برای اعضا این مجمع بیان کرد: اعضا علاوه بر دریافت خدمات یادشده، مخاطبان می‌توانند از محصولات و جوایز حوزه فرهنگی، بهره‌مند شوند که این جایزه، چندین برابر حق اشتراک‌های پرداختی توسط آنان است.
رئیس هیئت مدیره این شرکت فناور، حمایت از نویسندگان، ناشران، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع فرهنگی را هدف این پلتفرم عنوان کرد و ادامه داد: مجمع همیاری از باشگاه‌های مختلف فرهنگی تشکیل شده که وظیفه اصلی این باشگاه‌ها، ارائه خدمات فرهنگی متنوع و رایگان با دسترسی برابر برای تمامی اقشار جامعه است.
بشیری در خصوص بازار ایجاد شده توسط این خدمت گفت: دامنه فعالیت این طرح در کمتر از یکسال، در سطح ملی توسعه یافته است و اکنون با حدود ۱۵ سال سابقه اجرایی بیش از چندین هزار عضو را ذیل خود داراست. این طرح مشابه داخلی و خارجی ندارد و این طرح ثبت مالکیت معنوی نیز شده است.
این فعال حوزه نوآوری، در خصوص اشتغال‌زایی ایجاد شده توسط این واحد نوآور گفت: این موسسه موجب اشتغالزایی برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم شده است گرچه این عدد برای اشتغال‌زایی غیرمستقیم بسیار بالاتر است.
بشیری، به نقش بسیار موثر دولت به منظور حمایت اشاره کرد و گفت: ابتدایی‌ترین کار حمایتی می¬تواند معرفی و اعتبار بخشیدن به شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق باشد؛ دولت با معرفی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان می‌تواند به جایگاه شرکت‌ها اعتبار ببخشد و از دستگاه‌های اجرایی بخواهد با این شرکت‌ها همکاری کنند.
وی ادامه داد: از بین بردن بازار‌های رانتی که منجر به رقابت سالم بین بخش خصوصی می‌شود و به شکل‌گیری یک بازار منسجم کمک میکند می‌تواند از دیگر اقدامات تاثیرگذار دولت باشد.
رئیس هیئت مدیره این مجموعه با تاکید بر حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد کرد: هماهنگی‌های لازم بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه اجرایی تقویت شده و همکاری آن‌ها مستحکم شود تا خودمختاری دستگاه‌های اجرایی در برخی موارد منجر به تضعیف شرکت‌های خلاق و کوچک نشود.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی